
dinsdag, oktober 08, 2002
Maandag 14 oktober, 21.00 Ned.1: Rik Felderhof bezoekt op Bonaire oud-Telegraaf-fotograaf Anton Veldkamp.
Als fotograaf zocht Veldkamp het niet in het spel van licht en donker; hij was journalist, geen kunstenaar. 'Ik onderscheidde me door het lef waarmee ik ze maakte. Ik ging altijd tot het uiterste,' zei hij als zeventigjarige vrijbuiter terugblikkend in de krant die hem groot maakte. Niets was hem te gek. Hij drong als timmerman verkleed de Nieuwe Kerk in Amsterdam binnen, om de geheime generale repetitie van het huwelijk tussen Beatrix en Claus te fotograferen. Soekarno, Nixon, Haile Selassie, hij wist ze allemaal in het heetst van de strijd te fotograferen, meestal na een list of truc. Oorlogsverslaggeving? In Vietnam moest hij een greppel in vluchten om het mortiervuur te ontduiken. Toen het grootste geweld achter de rug leek, hoorde hij vlak achter zich plots knallen. De kokosnoten waren door de enorme luchtdruk uit de bomen gevallen. 'Maar dan ben je ook dood, hoor, als je zo'n kokkert op je harses krijgt,' vertelde hij programmamaker Rik Zaal, die zeven jaar terug al eens met hem sprak.
Maar: 'Je wordt nooit een bekend fotograaf omdat je zo goed fotografeert. Je wordt bekend door je levenshouding.'
Bron: Arno Kantelberg/ Vara TV-magazine.
Als fotograaf zocht Veldkamp het niet in het spel van licht en donker; hij was journalist, geen kunstenaar. 'Ik onderscheidde me door het lef waarmee ik ze maakte. Ik ging altijd tot het uiterste,' zei hij als zeventigjarige vrijbuiter terugblikkend in de krant die hem groot maakte. Niets was hem te gek. Hij drong als timmerman verkleed de Nieuwe Kerk in Amsterdam binnen, om de geheime generale repetitie van het huwelijk tussen Beatrix en Claus te fotograferen. Soekarno, Nixon, Haile Selassie, hij wist ze allemaal in het heetst van de strijd te fotograferen, meestal na een list of truc. Oorlogsverslaggeving? In Vietnam moest hij een greppel in vluchten om het mortiervuur te ontduiken. Toen het grootste geweld achter de rug leek, hoorde hij vlak achter zich plots knallen. De kokosnoten waren door de enorme luchtdruk uit de bomen gevallen. 'Maar dan ben je ook dood, hoor, als je zo'n kokkert op je harses krijgt,' vertelde hij programmamaker Rik Zaal, die zeven jaar terug al eens met hem sprak.
Maar: 'Je wordt nooit een bekend fotograaf omdat je zo goed fotografeert. Je wordt bekend door je levenshouding.'
Bron: Arno Kantelberg/ Vara TV-magazine.